Велика палата КСУ перейшла до закритої частини пленарного засідання у справі щодо додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України

Версія для друку

Велика палата КСУ перейшла до закритої частини пленарного засідання у справі щодо
додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України

 

26 листопада Велика палата Конституційного Суду України на пленарному засіданні у формі усного провадження розпочала розгляд справи за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроєкту про внесення змін до статті 81 Конституції України (щодо додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України) (реєстр. № 1027) (далі – Законопроєкт) вимогам статей 157 і 158 Конституції України.

Під час пленарного засідання було заслухано інформацію судді-доповідача у справі Сергія Головатого щодо змісту конституційного звернення та підстав для відкриття конституційного провадження у справі.

Як зазначив суддя-доповідач, Верховна Рада України відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про включення до порядку денного другої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання законопроекту про внесення змін до статті 81 Конституції України (щодо додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України) і про його направлення до Конституційного Суду України» від 3 вересня 2019 року № 34–IX звернулася до Конституційного Суду України з клопотанням надати висновок щодо відповідності Законопроєкту вимогам статей 157 і 158 Конституції України.

У Законопроєкті запропоновано:

«1. Внести зміни до статті 81 Конституції України (Відомості Bepховної Ради України, 1996 р., № 30, ст. 141), виклавши її в такій редакції:

„Стаття 81. Повноваження народних депутатів України припиняються одночасно з припиненням повноважень Верховної Ради України.

Повноваження народного депутата України припиняються достроково у разі:

1) складення повноважень за особистою заявою – з моменту оголошення народним депутатом України такої заяви на пленарному засіданні Верховної Ради України;

2) набрання щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду;

3) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення померлим;

4) припинення його громадянства України або його виїзду на постійне проживання за межі України;

5) встановлення судом факту неособистого голосування народним депутатом України у Верховній Раді України, тобто голосування народним депутатом України замість іншого народного депутата України або надання народним депутатом України можливості проголосувати замість нього іншому народному депутату України, – з моменту набрання законної сили рішенням суду про встановлення такого факту;

6) невходження народного депутата України, обраного від політичної партії, до складу депутатської фракції цієї політичної партії або виходу народного депутата України зі складу такої фракції;

7) відсутності його без поважних причин на третині пленарних засідань Верховної Ради України та/або засідань комітету Верховної Ради України, членом якого він є, протягом однієї чергової сесії;

8) порушення вимог щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, якщо протягом двадцяти днів із дня виникнення обставин, які призводять до порушення таких вимог, ці обставини ним не усунуто;

9) його смерті.

Повноваження народного депутата України припиняються достроково також у разі дострокового припинення відповідно до Конституції України повноважень Верховної Ради України – у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання.

У разі порушення вимог щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, відсутності народного депутата України без поважних причин на третині пленарних засідань Верховної Ради України та/або засідань комітету Верховної Ради України, членом якого він є, протягом однієї чергової сесії його повноваження припиняються достроково за рішенням Верховного Суду.

У разі припинення громадянства України або виїзду народного депутата України на постійне проживання за межі України його повноваження припиняються з моменту ухвалення відповідного рішення Верховною Радою України.

У разі смерті народного депутата України його повноваження припиняються з дня смерті, засвідченої свідоцтвом про смерть, без ухвалення рішення Верховною Радою України.

У разі невходження народного депутата України, обраного від політичної партії, до складу депутатської фракції цієї політичної партії або виходу народного депутата України зі складу такої фракції його повноваження припиняються достроково на підставі закону за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії з дня прийняття такого рішення.

У разі визнання народного депутата України судом недієздатним, безвісно відсутнім чи оголошення померлим його повноваження припиняються з дня набрання законної сили відповідним рішенням суду“.

2. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування».

Згідно зі статтею 159 Конституції України «законопроект про внесення змін до Конституції України розглядається Верховною Радою України за наявності висновку Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157 і 158 цієї Конституції».

Суддя-доповідач поінформував, що конституційне звернення Верховної Ради України за формою і змістом відповідає вимогам Конституції України та Закону України «Про Конституційний Суд України», порушені в ньому питання підвідомчі Конституційному Суду України. Враховуючи зазначене, Друга колегія суддів Другого сенату Конституційного Суду України відкрила конституційне провадження у справі.

Крім того, суддя-доповідач зазначив, що відповідно до приписів частини четвертої статті 59 Закону України «Про Конституційний Суд України», з метою забезпечення повного і об’єктивного розгляду конституційного звернення було направлено листи до низки наукових установ, освітніх закладів, членів Науково-консультативної ради Конституційного Суду України з проханням надати юридичний висновок щодо питань, порушених у конституційному зверненні. Також суддя-доповідач поінформував, що на ім’я Президента Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційська комісія) було направлено листа щодо надання Венеційською комісією експертного висновку (аmicus curiae) стосовно порушених питань.

Суд заслухав пояснення учасників конституційного провадження – постійного представника Верховної Ради України у Конституційному Суді України Ольги Совгирі, представника Президента України у Конституційному Суді України Федора Веніславського, а також залучених учасників конституційного провадження – члена Науково-консультативної ради Конституційного Суду України, доктора юридичних наук Олени Бориславської та доктора юридичних наук Юрія Ключковського.

Велика палата Конституційного Суду України дослідила матеріали справи на відкритій частині пленарного засідання та перейшла до закритої частини пленарного засідання для надання висновку у справі. Висновок Конституційного Суду України за результатами конституційного провадження буде оприлюднено на офіційному вебсайті Конституційного Суду України відповідно до статті 94 Закону України «Про Конституційний Суд України».

Головував на пленарному засіданні Голова Конституційного Суду України Олександр Тупицький.

На пленарному засіданні також були присутні представники засобів масової інформації та інші громадяни України.

Пленарне засідання транслювалося на офіційному вебсайті Конституційного Суду України в рубриці «Відеотрансляція засідань».

 

Інформує відділ комунікацій Конституційного Суду України та правового моніторингу

 

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2019 Конституційний Суд України